mocne włosy i paznokcie

Skuteczne sposoby na mocne włosy i paznokcie

Piękne, mocne i zdrowe włosy i paznokcie to zasługa genów? Rzadziej niż myślimy. Bardzo często za kłopoty z łamliwymi płytkami czy suchymi, cienkimi kosmykami odpowiada uboga dieta czy błędy w pielęgnacji. Odpowiednio dbając o zdrowie włosów i paznokci, możemy odmienić ich wygląd.

Włosy i paznokcie to zwykle pierwsze miejsca, po których widać, że nam czegoś brakuje. Dzieje się tak dlatego, że dla organizmu priorytetowe znaczenie ma odżywienie narządów wewnętrznych, od których zależy nasze przetrwanie, dlatego, jeśli jakiegoś kluczowego składnika jest za mało – włosy i paznokcie są ostatnie w kolejce. Oznacza to jednak, że dbając o to, by dostarczać sobie wszystkich niezbędnych składników odżywczych, możemy mieć bardzo duży wpływ na ich wygląd i zdrowie.

Twardość paznokci zależy od ilości wytwarzanej przez organizm keratyny. Gdy jest jej mało, paznokcie stają się kruche i łamliwe. Podobnie dzieje się z włosami.

Jakie składniki są szczególnie potrzebne naszym włosom i paznokciom?

Witaminy na mocne włosy i paznokcie

Witamina B2 (ryboflawina) – wpływa na syntezę aminokwasów tworzących keratynę, sprawia, że włosy i paznokcie są mocne, zdrowe, elastyczne i nie łamią się. Jest w orzechach włoskich i laskowych, zarodkach pszennych, drożdżach piwnych.

Witamina B3 (inaczej witamina PP, niacyna) – pobudza włosy do wzrostu, niezbędna w procesie tworzenia włosów i paznokci. Bez niej włosy stają się osłabione i wypadają, płytki paznokcia natomiast rozdwajają się i częściej łamią. Ten składnik zawierają np. zielony groszek, szparagi, łosoś.

Witamina B5 (kwas pantotenowy) – zmniejsza przetłuszczanie się skóry głowy, przyspiesza wzrost włosów, poprawia ich pigmentację. Dzięki niej paznokcie zdrowo rosną i są mocne. Zawarty w razowym chlebie, jajkach, serze.

Witamina B6 (pirodyksyna) – reguluje pracę gruczołów łojowych, wspomaga wzrost włosów i paznokci. Jej brak może prowadzić do łojotokowego zapalenia skóry. Bogate w nią są: orzechy włoskie, sezam, pistacje, śliwki, banany, ciecierzyca, łosoś.

Witamina B7 (zwana też biotyną lub witaminą H) – zapobiega nadmiernemu wypadaniu, łojotokowi i stanom zapalnym. Zawiera siarkę, która bierze udział w syntezie keratyny. Poprawia ukrwienie cebulek, ma też wpływ na powstawanie melaniny, barwnika skóry i włosów. Znajdziesz ją w migdałach, orzechach włoskich, sardynkach, chlorelli.

Witamina E – niezbędna do prawidłowego nawilżenia skóry głowy i włosów. Zawierają ją: migdały, pestki dyni i słonecznika, oliwa, olej słonecznikowy, awokado, mango, pomidory, szpinak.

Cynk – reguluje pracę gruczołów łojowych, jest kluczowy w procesie wzrostu paznokci i włosów. Bez niego włosy rosną wolniej, są słabsze, płytki paznokcia stają się łamliwe i mogą się rozdwajać. Jest w produktach pełnoziarnistych, kaszy gryczanej, roślinach strączkowych, ziarnach słonecznika i dyni, bobie, kakao, jajkach, rybach.

Minerały dla urody

Mangan – stymuluje komórki paznokci i włosów, jego brak może skutkować przedwczesnym siwieniem. Znajduje się w pistacjach, sezamie, śliwkach, bananach, ciecierzycy, łososiu.

Krzem – składnik ten sprawia, że włosy i paznokcie są elastyczne, zmniejsza ich kruchość i łamliwość. Niedobór może sprzyjać łupieżowi i szybszemu siwieniu. Znajduje się w produktach pełnoziarnistych, otrębach, cebuli, czosnku, szczypiorku, rzodkiewce, skrzypie, pokrzywie.

Siarka – tworzy keratynę, białko budulcowe włosów i paznokci, jest więc niezbędna do ich zdrowego wzrostu. Jej brak powoduje osłabienie i nadmierne wypadanie włosów. Zawarta w jajkach, przetworach mlecznych, kapuście, brokułach, cebuli, czosnku, porze, rzodkiewce, szparagach.

Żelazo – jego brak może prowadzić do nadmiernego wypadania, zahamowania wzrostu włosów, łojotoku skóry głowy i osłabienia i przesuszenia pasm. Znajdziesz je w orzechach, kaszy jaglanej, soczewicy, płatkach owsianych, jarmużu, burakach, papryce, kakao, suszonych owocach, spirulinie, jajkach, wołowinie, drobiu.

Kiedy suplementacja?

Składniki odżywcze powinny być dostarczane wraz z dietą, ale nie zawsze jesteśmy w stanie uniknąć niedoborów mimo urozmaiconego jadłospisu. Wpływ na to mają np. wahania zawartości mikroelementów w poszczególnych produktach (mogą być spore, ponieważ warunkują je – gleba, która w wielu miejscach jest coraz bardziej wyjałowiona, nasłonecznienie, sposób przechowywania i inne czynniki). Ilości faktycznie przyswojonego składnika przez dany organizm także mogą się różnić – zależy to m.in. od wieku, chorób przewlekłych. Również przy nietolerancjach pokarmowych czy alergiach, niedobory mogą się pojawić. Dlatego przy problemach z włosami i paznokciami warto zrobić badania i w porozumieniu z lekarzem uzupełnić dietę w potrzebne składniki.

Kondycję włosów oraz paznokci poprawią preparaty z biotyną , siarką, krzemem, cynkiem.

Pielęgnacja skóry głowy

Jeśli borykasz się z wypadaniem włosów, spowolnionym wzrostem, nadmiernym przetłuszczaniem – trzeba zadziałać u źródła, czyli sięgnąć po kosmetyki nie do włosów, a do skóry głowy.

Peelingi – złuszczanie skóry twarzy i ciała to jeden z podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych, jednak skórę głowy często pomijamy. A tam także gromadzą się martwe komórki naskórka, które mogą zatykać gruczoły łojowe czy utrudniać składnikom kosmetyków dotarcie do skóry. Dlatego warto przynajmniej co dwa tygodnie dokładnie oczyścić skórę głowy przy pomocy peelingu. Najlepiej sięgać po produkty na bazie enzymów lub kwasów złuszczających, bez drobinek, które mogą uszkadzać włosy lub podrażniać skórę. Do oczyszczenia można też użyć naturalnej glinki, która dodatkowo wchłonie nadmiar sebum.

Wcierki – to produkty w formie płynów lub olejów do stosowania na skórę głowy. Kosmetyk należy wcierać – stąd nazwa – a następnie pozostawić na skórze na określony przez producenta czas, np. całą noc. Składniki aktywne wcierek to np. ekstrakty z chili, imbiru, kozieradki, skrzypu, pokrzywy, rozmarynu, biotyna, pirodyksyna, pantenol, cynk. Pobudzają wzrost włosów, przyspieszają krążenie, wzmacniają cebulki. Szczególnie cenna dla kondycji włosów jest biotyna – przyspiesza wzrost włosów, sprawia, że stają się grubsze, hamuje też tempo siwienia włosów. Na efekty działania wcierek trzeba poczekać minimum dwa miesiące, a kosmetyk stosować regularnie, kilka razy w tygodniu.

Olejowanie – sposób na mocne włosy i paznokcie

To coraz bardziej popularna metoda pielęgnacji włosów, która, stosowana regularnie, może dawać naprawdę spektakularne efekty w postaci błyszczących, mocniejszych i mniej łamliwych włosów. Wbrew pozorom olejowanie nie jest trudne – polega po prostu na nałożeniu na pasma niewielkiej ilości oleju (włosy powinny być lekko błyszczące, nie mogą ociekać olejem!) i pozostawieniu go na jakiś czas, a następnie zmyciu go.

Jak znaleźć olej najlepszy dla siebie? Trzeba eksperymentować, najlepiej zaczynając od olejów, które mamy w kuchni –słonecznikowego, lnianego, z pestek winogron (do bardzo suchych i zniszczonych włosów), rzepakowego, oliwy (do średnio zniszczonych włosów), kokosowego (najlepszy do gładkich, niezniszczonych włosów). Olej można nakładać zarówno na włosy suche, jak i zwilżone (np. wodą, hydrolatem, żelem aloesowym). Zaleca się trzymać olej na pasmach od 30 minut do kilku godzin, a nawet na całą noc. By pozbyć się pozostałości oleju z włosów przed użyciem szamponu najlepiej jest zemulgować olej, nakładając na włosy trochę odżywki, a następnie umyć włosy.

Olejowanie można wykonać także na paznokciach, mocząc je przez kilka minut w miseczce z wybranym, podgrzanym olejem (np. oliwą, olejem arganowym, rycynowym lub kokosowym). Niewielką ilość oleju można też wcierać w płytki codziennie, nie omijając nasady i spodów paznokci. Efektem regularnego olejowania będą wzmocnione, twardsze, zregenerowane płytki bez przebarwień i miękkie, odżywione skórki.

Przeczytaj także:

Witaminy koktail dla urody, czyli jak zadbać o skórę od zewnątrz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zamknij

Zaloguj się

Zamknij

Koszyk (0)

Cart is empty Nie masz produktów w koszyku.

Bmpharma

Suplementy Diety