świeże owoce w dwóch miskach w kształcie serca -

Jak zadbać o serce w świecie pełnym stresu – część 2

W poprzednim wpisie (Jak zadbać serce – część 1) pisaliśmy o tym, jak współczesne życie wpływa na problemy z sercem i co każdy z nas może zrobić, aby chronić i wzmocnić swoje serce. Znajdziesz tam najnowsze zalecenia dotyczące profilaktyki chorób serca, wyjaśnienia, dlaczego to, co jemy ma takie znaczenie dla kondycji zdrowotnej serca oraz podpowiedzi, jak komponować dietę, która służy sercu. W tym wpisie rozszerzamy i kontynuujemy temat, bo kwestia dbania o serce w dzisiejszych czasach staje się zdrowotnym priorytetem.

Serce a składniki mineralne

Dla zdrowia serca ważne jest to, by nasza dieta była różnorodna i dobrze zbilansowana. Gdy sięgamy poróżne warzywa i owoce, produkty pełnoziarniste, wartościowe białko, dostarczamy makro- i mikroelementów niezbędnych do prawidłowej pracy serca. Najważniejsze z tego punktu widzenia składniki mineralne to: potas, wapń, selen i magnez.

Magnez jest pierwiastkiem regulującym czynność wszystkich mięśni w organizmie, w tym także mięśni tętnic i mięśnia sercowego. Dzięki niemu serce może pracować sprawnie i wydajnie, jest też mniej narażone na zaburzenia rytmu. Niedobór magnezu spowalnia przepływ krwi, może być przyczyną zaburzeń rytmu serca i prowadzić do arytmii.

Potas uczestniczy w przewodzeniu impulsów nerwowych oraz w kontroli pracy mięśni. Wywiera korzystny wpływ na pracę mięśnia sercowego, poza tym reguluje poziom ciśnienia tętniczego. Jego prawidłowe stężenie we krwi jest niezmiernie ważne. Zarówno niedobór, jak i zbyt wysokie stężenie potasu we krwi powoduje zaburzenia rytmu serca. Zwykle mamy potasu za mało, dlatego zaleca się zwiększenie jego podaży w diecie przez spożywanie owoców i warzyw. Udowodniono, że wzrost spożycia potasu wiąże się z obniżeniem ciśnienia tętniczego krwi. 

Wapń jest niezbędny do skurczu i rozkurczu mięśni, a więc i serca, a tym samym do zapewnienia prawidłowej pracy serca jako pompy, co umożliwia dostarczanie krwi do wszystkich tkanek. Wapń uczestniczy także w regulacji ciśnienia tętniczego krwi, przyczyniając się do jego obniżenia. Niedobór wapnia może prowadzić do zaburzeń rytmu serca, niewydolności serca, a nawet zatrzymania jego pracy.

Selen, choć jest mikroelementem, wchodzi w skład licznych enzymów i jest niezbędny do optymalnego przebiegu wielu procesów zachodzących w naszym organizmie. Niedobory selenu wiąże się z rozwojem miażdżycy i choroby niedokrwiennej serca. Wykazano również, że niedostateczna ilość tego pierwiastka może być związana z większym uszkodzeniem mięśnia sercowego, powstającego wskutek zawału serca.

Ostrożnie z sodem

Ważnym dla pracy serca składnikiem mineralnym jest także sód. Sód jest podstawowym kationem w osoczu krwi. Jego główną funkcją jest utrzymywanie optymalnej objętości płynów, co wpływa także na ciśnienie tętnicze krwi. Nadmiar sodu w organizmie prowadzi do zatrzymywania wody, a więc podwyższenia ciśnienia, co oczywiście nie jest korzystne dla serca, dlatego sód, którego głównym źródłem w diecie jest sól, należy ograniczać. 

Serce i fitoterapia: wartościowy głóg

Ta rosnąca u nas dziko roślina od lat stosowana jest w medycynie ludowej jako łagodny środek nasercowy, zwłaszcza w miażdżycy, nadciśnieniu i chorobach serca wieku starczego. Badania potwierdziły korzystny wpływ kwiatostanów i owoców głogu (Crataegus monogyna) na serce i układ krążenia. Zawarte w głodu składniki aktywne i antyoksydanty (głównie związki flawonoidowe,  polifenole, tokoferole) regulują ciśnienie krwi i  wykazują działanie przeciwpłytkowe (antyagregacyjne), co może zapobiegać wystąpieniu ostrym zespołom wieńcowym. Sugeruje się również, że ekstrakt z głogu wykazuje działanie antyarytmiczne.

Eliminacja używek: zero papierosów, jak najmniej alkoholu

Koniecznie trzeba zaznaczyć, że zarówno nikotyna, jak i alkohol są czynnikami mocno zwiększającymi ryzyko chorób układu krążenia. Palenie papierosów to jedna z pierwszych rzeczy, którą należy wykluczyć, gdy chcemy naprawdę zadbać o serce. Ryzyko zgonu na choroby układu krążenia u osób palących jest od 2 do 5 razy większe niż u niepalących. Ryzyko to jest większe u kobiet niż u mężczyzn. Zwiększa się też ono wraz z czasem trwania nałogu oraz liczbą wypalanej dziennie liczby papierosów.

Szkodliwe są wszystkie rodzaje tytoniu, także tzw. papierosy typu „light”, papierosy z filtrem, e-papierosy, cygara itd.

Także alkohol bardzo szkodzi sercu – w momencie picia alkohol może spowodować tymczasowe zwiększenie częstości akcji serca i wzrost ciśnienia krwi. Wieloletnie, przewlekłe używanie alkoholu może prowadzić do ciągłego wzrostu częstości akcji serca, wysokiego ciśnienia krwi, osłabienia mięśnia sercowego i nieregularnego bicia serca. Wszystko to może zwiększyć ryzyko zawału serca i udaru. Najbardziej niebezpieczne dla serca jest upijanie się, tzn. wypijanie czterech lub więcej standardowych porcji alkoholu w ciągu 2 godzin. Standardowa porcja to 10-12 g czystego alkoholu. Tyle alkoholu zawiera: 150-180 ml szampana, 100-120 ml czerwonego wina 280-330 ml piwa, 30-40 ml wódki.

Bibliografia:

  1. W. Januszewicz, F. Kokot, Interna. PZWL, Warszawa 2006
  2. Wytyczne Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego (ESC) dotyczące prewencji chorób układu sercowo-naczyniowego w praktyce klinicznej w 2016 roku, Kardiologia Polska 2016; 74, 9: 821–936; DOI: 10.5603/KP.2016.0120
  3. A. Posadzy-Małaczyńska, J. Głuszek, Dieta w nadciśnieniu tętniczym, https://www.mp.pl/pacjent/nadcisnienie/informacje/dietaiwysilek/73394,dieta-wnadcisnieniu-tetniczym
  4. Appel L.J., Champagne C.M., Harsha D.W., Cooper L.S., Obarzanek E., Elmer P.J., Stevens V.J., Vollmer W.M., Lin P.H., Svetkey L.P., Stedman S.W., Young D.R., for the Writing Group of the PREMIER Collaborative Research Group: Effects of comprehensive lifestyle modification on blood pressure control: main results of the PREMIER clinical trial. JAMA 2003; 289: 2083–2093.
  5. A.P. Jain, K.K. Aggarwal, P.-Y. Zhang, Omega-3 fatty acids and cardiovascular disease, Eur Rev Med Pharmacol Sci. 2015;19(3):441-5;https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25720716/
  6. B. Kulczyński, A. Gramza-Michałowska, Potencjał prozdrowotny owoców i kwiatów głogu, Probl Hig Epidemiol 2016, 97(1): 24-28

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zamknij

Zaloguj się

Zamknij

Koszyk (0)

Cart is empty Nie masz produktów w koszyku.

Bmpharma

Suplementy Diety